Wie zijn diensten of producten online wil verkopen moet daarvoor eerst gevonden worden. Goed zichtbaar zijn in Google is dan ook belangrijker dan ooit. Maar hoe weet je dat je SEO in orde is? De techniek achter Google staat nooit stil. Het algoritme wijzigt niet alleen regelmatig, ook wordt de zoekmachine steeds slimmer. Hierdoor verandert SEO continu. Volg een SEO training om je bij te scholen en blijf vooruit kijken. Wat zijn de SEO trends 2019: wat zijn de laatste ontwikkelingen en hoe kunnen we hierop in spelen? Om ervoor te zorgen dat jij ook het komende jaar goed blijft scoren in Google, zetten we daarom voor jou de belangrijkste SEO-tips voor 2019 op een rij.
1. Alles draait om de bezoeker
De belangrijkste tip die we jou voor het komende jaar kunnen meegeven is: schrijf voor je bezoeker en niet voor de zoekmachines. Waar bedrijven vroeger nog massaal wegkwamen met het zogenaamde keybord stuffing, is het volproppen van teksten met relevante zoekwoorden anno 2019 echt geen geschikte tactiek meer. Websites die teksten bevatten die niet prettig lezen, worden door de zoekmachines genadeloos afgestraft. Het schrijven van oninteressante teksten vol irrelevante informatie om maar zoekwoorden kwijt te kunnen, werkt tegenwoordig averechts. Richt je in plaats van op de relevante zoekwoorden dus in de eerste plaats op de bezoeker. Welke informatie is nuttig voor jouw doelgroep? Welke content lezen zij graag? Natuurlijk is het nog steeds noodzakelijk enkele relevante zoekwoorden te verwerken, maar dit is niet langer het hoofddoel van je tekst. Let daarnaast ook zeker op zinsbouw, spelling en structuur. Websites met goed geschreven, nuttige content, worden in 2019 omarmd door Google!
2. Bereid je voor op Voice Search
Tip twee: wees voorbereid op Voice Search. Wie mee wil gaan met de tijd, kan zich niet alleen meer focussen op geschreven zoekopdrachten. Steeds meer potentiële klanten of bezoekers maken namelijk gebruik van voice search. Deze spraakgestuurde zoekopdrachten zien er uiteraard meestal anders uit dan geschreven zoekopdrachten. De opdracht is niet langer ‘voordelen huren’, maar ‘kan ik beter een huis huren of een huis kopen?’. Om in 2019 goed gevonden te worden, is het dus belangrijk om mee te gaan in deze ontwikkelingen. Schrijf bijvoorbeeld informatieve blogs waarin je vragen beantwoordt die relevant zijn voor jouw vakgebied. Ook is het maken van een kennisbank of bibliotheek een slimme manier om in te spelen op spraakgestuurde zoekopdrachten.
3. Maak gebruik van structured data
Ten slotte is het in 2019 ook belangrijk om (nog meer) gebruik te gaan maken van Structured Data. Door middel van structured data kun je bepaalde gegevens uitlichten, categoriseren en presenteren. Maak bijvoorbeeld zogenaamde ‘snippet baits’. Dit is een blokje tekst van ongeveer 50 woorden, dat Google kant-en-klaar kan tonen bij haar zoekresultaten. Google zal je website hier ongetwijfeld voor belonen.
Meer lezen over marketing? Klik dan hier!