Veel bedrijven steken veel tijd en energie in online en offline marketing. Ze doen er alles aan om nieuwe leads en klanten binnen te halen. Wat veel bedrijven echter vergeten is dat het ook moeilijk is om reeds bestaande klanten binnen te houden en dat het behouden van deze klanten evengoed veel geld kan opleveren. Om bestaande klanten aan je te binden is het daarom belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan de relatie met je klant. Weten hoe jij je klantrelaties succesvol kunt onderhouden? Maak gebruik van onderstaande vier tips!
1. Vertrouwen creëren
Het creëren van vertrouwen is niet alleen belangrijk bij het aantrekken van nieuwe bezoekers. Natuurlijk is betrouwbaar overkomen onmisbaar tijdens het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook voor het binnenhouden van bestaande klanten is onderling vertrouwen cruciaal. Blijf daarom altijd open en eerlijk communiceren naar je klant: transparantie is heel belangrijk. Daarnaast is het goed om regelmatig je kennis te etaleren, zodat bestaande klanten je als expert blijven zien. Vinden er wijzigingen plaats in prijs, product of andere aspecten binnen het bedrijf? Wees hier dan altijd eerlijk en open over. Wanneer bestaande klanten het gevoel krijgen dat je iets probeert te verbergen zullen ze snel overstappen naar een andere aanbieder.
2. Aandacht vasthouden van de klant
Om de relaties met je klant te kunnen vasthouden en versterken is het nodig om het bedrijf regelmatig onder de aandacht van bestaande klanten te blijven brengen. In deze snelle maatschappij met talloze concurrenten is een klant je immers zo vergeten. Zorg dat je klant betrokken blijft door regelmatig interessante content of mailingen te delen en organiseer regelmatig een evenement of een leuke actie. Let wel op dat je de hoeveelheid aandacht die je opeist goed doseert. Te vaak van je laten horen kan opdringerig overkomen, waardoor je het tegenovergestelde effect bereikt.
3. Toon je waardering
Om de relaties met belangrijke klanten goed te houden is het verstandig om regelmatig je waardering te tonen. Laat je klanten zien hoe belangrijk ze voor je zijn, bijvoorbeeld door zo nu en dan originele relatiegeschenken cadeau te doen. Geef bijvoorbeeld een klein presentje, laat een dopper met logo bedrukken of geef een leuke korting wanneer een klant jarig is of zet de klant tijdens de feestdagen in het zonnetje. Een relatiegeschenk is immers niet alleen een materiaal cadeau, maar bovenal een fijne blijk van waardering.
4. Kies voor een persoonlijke benadering
Om klanten te kunnen de behouden en de relatie goed te houden, is het belangrijk om goed naar de klant te luisteren. Welke wensen heeft deze klant en welke benadering past hierbij? Zorg dat de klant zich gehoord voelt door te kiezen voor een persoonlijke benadering. Probeer grote klanten regelmatig persoonlijk te spreken en stuur geen irrelevante groepsmalingen. Zo heeft de klant niet het gevoel slechts een nummer te zijn, maar hebben ze het gevoel dat ze echt persoonlijk worden aangesproken. Des te groter is de kans dat ze nogmaals zaken met je zullen doen.