In de retailbranche volgen de trends elkaar zich steeds sneller op. Daarnaast wordt er ook online steeds meer gekocht en dat zorgt er dus voor dat een etalage zich echt goed moet onderscheiden. Hierin speelt onder andere de keuze in etalagemateriaal een rol. Het belangrijkste wat centraal moet staan is de beleving van de klant. Breng dus goed de klantreis in kaart en speel daar vervolgens op in om de ultieme etalage te creëren.
Het concept van de winkel
Als eerste staat het concept van de winkel belangrijk. Wat moet de eerste indruk zijn van een potentiële klant wanneer zij naar binnen kijken of daadwerkelijk binnen stappen. Hier is dus de nodige aandacht vereist om daadwerkelijk de doelgroep aan te spreken. Waar zijn de potentiële klanten van uw winkel daadwerkelijk naar op zoek? Probeer zo snel mogelijk te laten zien dat de winkel die behoefte kan vervullen. Over het algemeen heb je als retailer ongeveer 7 seconden de tijd om een voorbijganger ervan te overtuigen om een bezoekje te brengen aan de winkel.
Maak gebruik van verlichting
Om een potentiële klant juist te prikkelen kan heel veel winst behaald worden met de verlichting. Er moet allereerst voldoende licht zijn. En daarnaast moet het op de juiste manier gebruikt worden zodat de belangrijkste producten of acties er direct uitspringen. Het zou ook kunnen om te kiezen voor een andere kleur licht om goed op te vallen! Let hierbij wel goed op dat de klant goed moet kunnen zien wanneer men de winkel is binnengestapt.
Prikkel meerdere zintuigen
De ogen zijn niet de enige zintuigen die geprikkeld moeten worden. Zo is bijvoorbeeld het goed gebruik maken van geuren ook een goede manier op de doelgroep te prikkelen. Denk hierbij eens aan een bakkerij in de supermarkt die alles voor de neus van de klant klaar maakt. De geur zorgt er dan voor dat je honger krijgt en dus ook wat wilt kopen. Dit kan ook gedaan worden met geluid, hierbij moet alleen worden opgelet dat het geluid niet voor overlast gaat zorgen.