Relatiegeschenken zijn niet alleen leuk om te geven, maar het krijgen ervan wordt ook vaak enorm gewaardeerd. Maar naast dat de zowel de ontvanger als gever hier van genieten, is een relatiegeschenk ook enorm nuttig! Je kunt iemand bedanken met een relatiegeschenk, maar je brengt ook subtiel je eigen bedrijf weer onder het oog van jouw klant. Als je een relatiegeschenk uitdeelt, probeer dan goed te kijken naar wie de ontvanger is. Heeft hij of zij kinderen? Geef dan een geschenk voor werknemers met kinderen. Is de ontvanger bezig met duurzaamheid, speel hier dan op in. Zo laat je zien dat je weet wie je klant is en kun je een goede band opbouwen. Nog niet overtuigt waarom je een relatiegeschenk moet geven? Lees hier de vier voordelen
Je versterkt je relatie
Als je een relatiegeschenk geeft aan iemand, voelt diegene zich zeer waarschijnlijk vereert. De ontvanger is vaak blij met het cadeau en dat is goed voor de relatie. Wat je ook geeft, als je een relatiegeschenk geeft als bedankje voor iemand inzet of wil laten zien dat jij degene waardeert, dan voelt diegene dat. Als je een klant iets geeft om hem te bedanken voor het kopen van een product of afnemen van een dienst bij jouw bedrijf, dan kan dit zeker ervoor zorgen dat de klant weer terug komt. Maar ook dat hij positief over jouw bedrijf spreekt in bijzijn van anderen, en zo krijg je er zelf nog mond-tot-mond reclame bij.
Relatiegeschenken zijn voordelig
Klopt: je moet geld investeren voor de aanschaf van relatiegeschenken. Maar vaak valt dit enorm mee. Als je veel relatiegeschenken in een bulk koopt, vallen de kosten mee. Er wordt vaak gedacht dat een geschenk duur moet zijn, maar niets is minder waar. Als je namelijk op een andere manier reclame moet maken voor je bedrijf moet je hier ook immers geld in investeren. De effectiviteit van deze reclame is vaak minder groot. Dus: je betaalt relatief weinig voor een effectief promotiemiddel met grote impact.
Je bereikt je doelgroep echt
Folders, flyers, visitekaartjes en brochures; ze worden allemaal meteen weggegooid. Maar een goed relatiegeschenk wordt daarentegen wel gebruikt! Denk daarbij aan een powerbank of laat een mok bedrukken. Als je geschenk gebruikt wordt, dan heb je je doelgroep bereikt en is jouw geschenk een schot in de roos. Vaak gaat een relatiegeschenk nog een lange tijd mee, en is die eenmalige investering iets wat jou nog maanden in een goed daglicht zet bij jouw klant!
Ze zijn er in allerlei soorten en maten
De keuze van het geschenk hangt af van jouw doelgroep, bedrijf en budget. Maar ze zijn er in allerlei soorten en maten. Je kunt gewoon kiezen voor een pennen, doppers, powerbanks of sleutelhangers. Kies voor wel of geen logo, dat is aan jou. Als je natuurlijk wel met logo doet, zal er vaker aan jouw bedrijf gedacht worden.
Zorg er wel voor dat het past bij jouw bedrijf, dan kun je namelijk het geschenk met een reden geven en wordt de betekenis groter. Een geschenk is geen wegwerpartikel, maar moeten een meerwaarde hebben. Dan wordt het tenminste echt gebruik. Het is voor jou een reclamemiddel, maar voor de ontvanger een praktisch product. Het draait allemaal om relatiemanagement.