Voor ondernemers is een visitekaartje van groot belang. Op een beurs, bijeenkomst of gewoon op straat: je kaartje heb je altijd bij de hand en deel je snel uit. Je wilt wel dat uitgedeelde visitekaartjes indruk maken. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf blijft hangen door jouw unieke en persoonlijke kaartje?
1. Ga voor een uniek design van je visitekaartje
Het design is het eerste dat je ziet en is daarom erg belangrijk. Zelfs als je visitekaartje dan op de grote hoop belandt, blijft deze opvallen ten opzichte van de overige kaartjes. Hoe zorg je er nu voor dat die van jou uniek en opvallend is? Daar zijn verschillende manieren voor te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan opvallende vormen van het visitekaartje. Wil je helemaal iets unieks? Overweeg dan om een video visitekaartje te laten maken. Bij het openen begint jouw eigen videoboodschap af te spelen. Gegarandeerd dat dit blijft hangen en misschien zorgt dit wel voor nieuwe klanten. Het is geen kaartje dat je standaard in je portemonnee hebt, maar valt zeker op!
2. Kies een opvallend materiaal
Veruit de meeste visitekaartjes zijn gemaakt van papier. Door voor een ander materiaal te kiezen onderscheidt je jezelf ook van concurrenten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om voor visitekaartjes van PVC, aluminium of metaal te kiezen. Deze materialen zijn een stuk sterker dan papier en gaan dus ook langer mee. Een visitekaartje van papier hoeft maar een keer nat te worden om er gelijk lelijk uit te zien. Je kan het ook over een heel andere boeg gooien door als bedrijf te laten zien dat je waarde hecht aan duurzaam ondernemen. Zo zijn er tegenwoordig ook veel visitekaartjes die zijn gemaakt van gerecycled materiaal.
3. Gebruik herkenbare kleuren en patronen
Dit lijkt misschien een inkoppertje, maar het is erg belangrijk om op je visitekaartje kleuren en patronen uit de huisstijl van je bedrijf terug te laten komen. Het visitekaartje is namelijk een verlengde van de identiteit van jouw onderneming. Deze kleuren en patronen moeten uiteindelijk voor een vorm van herkenning gaan zorgen, zodat mensen van een afstand meteen zien dat het gaat om jouw bedrijf. Zorg daarom dat je een designer laat kijken naar het perfecte design voor jouw visitekaartje.
4. Meer is niet altijd beter
Het is voor veel mensen verleidelijk om zoveel mogelijk op het visitekaartje te zetten. Er is immers zo veel dat je wilt vertellen. Toch is dit niet altijd verstandig. Als het gaat om visitekaartjes geldt vaak: less is more. Des te meer er op je kaartje staat, hoe groter de kans dat het er rommelig en onoverzichtelijk uit gaat zien. Probeer het te beperken tot je naam, adresgegevens, bedrijfslogo en eventueel een aantal belangrijke USP’s. Op die manier is het niet alleen een kaartje met je contactgegevens, maar tegelijkertijd een krachtig marketingmiddel.