Op een aantrekkelijke en vooral relevante manier klanten en prospects helpen zonder dat een bepaald product of dienst direct wordt aangeboden; dat is eigenlijk wat een content marketing bureau inhoudt. Er wordt belangrijke informatie geboden waardoor klanten betere keuzes kunne maken en dus ook méér uit een dienst of product kunnen halen.
Het idee achter deze aanpak is dat consistentie en consequentie ervoor zorgen dat je bedrijf gezien wordt als een bron van informatie – één die betrouwbaar is. De onderneming wekt sympathie en vertrouwen op en neemt een autoritaire positie in. Daarvoor wordt men beloond met trouwe klanten, handige mond-tot-mondreclame en natuurlijk merkvoorkeur.
De definitie van content marketing
Eerst moet er gekeken worden naar de definitie van content marketing. De volgende omschrijving geeft daar een goed idee van:
“Content marketing is een marketingmethode waarbij het opstellen en verdelen van relevante inhoud centraal staat. Dit met als doel om een specifieke doelpubliek aan te trekken, te verkrijgen en te engageren om dit publiek diensten en producten te doen kopen.”
Het gaat dus eigenlijk om de kunst van het begrijpen waar een specifieke doelgroep precies naar op zoek is. Er wordt op deze behoefte ingespeeld met inhoud die zowel ‘een helpende hand biedt’ als in verband staat met de aankoop/gebruik van diensten en/of producten. Deze inhoud kan vervolgens aangeboden worden dankzij een mix van zowel offline als online media met als doel om klanten te werven.
Het doel van content marketing
Het grote doel van die content marketing is om klanten zowel aan te trekken als te ‘binden’. Met andere woorden, een prospect of bezoeker converteren in een klant en een klant dan weer te veranderen in een zogenaamde ambassadeur. Alles is erop gericht om de bezoeker te verleiden om verder te reizen doorheen de spreekwoordelijke ‘customer journey’.
De basis van content marketing
Content marketing wordt op grote schaal toegepast door talloze bedrijven die méér willen halen uit hun relatie met prospects en klanten. Met content wordt eigenlijk de inhoud en vorm van een boodschap bedoeld. Die inhoud is meestal informatie met een bepaalde functie (zoals vermaken of informeren), afhankelijk van het doel. Content is logischerwijs het belangrijkste basiselement dat bij content marketing komt kijken.
Niet storen alsjeblieft!
Bij content marketing is het belangrijk te beseffen dat er een specifiek principe gehanteerd wordt bij alle activiteiten: stoor het publiek niet met reclame, laat ze naar jou toe komen. Hierbij is het essentieel dat die inhoud zowel gezocht als gevonden wordt en daarom is zoekmachine-optimalisatie het tweede belangrijkste onderdeel van dergelijke marketing.
Inhoud heeft echter een plaats nodig waar ze door mensen gevonden kan worden, een zogenaamd medium of ‘drager’, in de vorm van een winkel of website. Daarbij zijn ook media essentieel om inhoud te kunnen promoten als men er niet uit zichzelf naar zoekt. Het derde element van content marketing is dus promotie en publicatie op offline en online media. Alledrie de elementen spelen een belangrijke rol bij het succesvol maken van een bedrijf via content marketing!