De online wereld wordt steeds groter en vooral voor bedrijven is dit een interessant middel om meer naambekendheid te krijgen en winst te genereren. Tegenwoordig maken miljarden mensen gebruik van het internet en dat is dan ook waarom internet marketing zo waardevol is voor bedrijven, organisaties en instanties om zich kenbaar te maken en producten of diensten aan te bieden. Maar wat is online marketing nu precies en waarom is beroep doen op een online marketing bureau zo’n goed idee?
Wat is online marketing?
Online marketing wordt ook wel internet marketing genoemd en duidt op het bereiken van verschillende marketingdoelen door het gebruik van digitale technologieën en het internet. Elk jaar worden nieuwe methodes bedacht en het gaat dan ook om een branche die zich erg snel ontwikkelt.
Online marketing wordt heel vaak geassocieerd met e-commerce en webshops maar het omvat veel meer dan enkel dat. Zo komen ook zoekmachine optimalisatie, e-mailmarketing en social media marketing bij het pakket kijken – en dat is dan nog maar een klein gedeelte van wat er allemaal mee mogelijk is.
Een persoonlijke aanpak bij online marketing
Online marketing speelt ongetwijfeld een grote rol bij het ontwikkelen van massamarketing naar een specifiekere vorm van marketing, namelijk direct marketing. De persoonlijke benadering is hierbij belangrijk aangezien deze de strategie efficiënt maakt en dus succes verzekert. Het leidt tot structurele, directe verbindingen tussen bedrijven en hun consumenten.
Vaak wordt hiervoor gebruik gemaakt van zogenaamde marktsegmentatie, waarbij deze verdeeld wordt in groepen met klanten. Dankzij database-marketing kan men deze groepen nog eens in kleinere delen opdelen met gelijke kenmerken op het vlak van klantprofiel of gedrag.
De vele voordelen van online marketing
Waarom je precies zou moeten kiezen voor online marketing in plaats van gewone vormen van marketing is een vraag die een duidelijk antwoord behoeft. De voordelen van online marketing:
- De markt voor online marketing blijft maar groeien. Elk jaar verschijnen er nieuwe vormen van online marketing aangezien de activiteiten van internetgebruikers gestaag toenemen.
- Online marketing zorgt voor een grotere conversie, wat betekent dat bezoekers sneller worden omgezet in kopers in vergelijking met traditionele marketingvormen.
- Dankzij online marketing is het mogelijk om een bepaalde doelgroep specifiek aan te spreken (zogenaamde targeting). Personalisatie is hierbij erg belangrijk en online marketing sluit daar perfect op aan.
- Online marketing is veel goedkoper dan andere marketingvormen.
Online marketing, van customer journey tot conversie
Online marketing is dus dé manier om meer bezoekers te lokken naar een bedrijf of merk en ze te converteren in klanten. Ruim 90 % van Nederland start de zogenaamde ‘customer journey’ immers online en zoekmachine marketing, conversie optimalisatie en webdesign zijn dus erg belangrijk om de lead-generatie een niveau hoger te tillen!