Banenwervers kunnen niet zonder: recruitment marketing. De mensen die een werkgever met een nieuwe werkgever moeten koppelen, moeten die perfecte match kunnen vinden. En het internet staat vol met werkzoekenden. Deze vormen van marketing is wat de professional gebruikt om de zoektocht makkelijker te maken. Dat is niet alleen een baan, maar ook een vak apart. Er zijn vele verschillende middelen en manieren waar die allemaal bekend moeten zijn en beheerst moeten worden. En dat houdt niet op met een beetje rondsurfen of talloze LinkedIn profielen.
Wat komt er bij recruitment marketing kijken?
Een banenwerver moet personeel vinden: recruitment marketing maakt dit proces een stuk makkelijker. Met een groeiend aantal mensen in parttime of zelfstandige dienst, is niet iedereen die naar werk zoekt, daar actief mee bezig. Deze mensen kunnen op dit moment nog onder de panne zijn, maar over een aantal maanden aan een nieuwe baan toe zijn. Deze mensen solliciteren niet actief, maar willen meestal wel op de hoogte worden gehouden van een nieuwe baan. Deze mensen moeten worden opgespoord: zij vormen de grootste groep werkzoekenden. En om dat te kunnen, moet de banenwerver beschikken over de juiste software, en ook een prettige tussenpersoon zijn.
Digitale oplossingen
Door middel van met de technologie mee te gaan en als recruitment organisatie klaar te stomen voor nieuwe digitale oplossingen zoals blockchain, Social, Advertising en NFT marketing oplossingen toe te passen. Zal er een effectief resultaat gerealiseerd kunnen worden in korte tijdbestekken.
Goede software voor een groot netwerk bij recruitment marketing
Effectieve recruitment marketing staat of valt met goede software. De banenwerver gebruikt software die snel, precies en effectief bepaalde filters kunnen toepassen. Als je een illustrator nodig hebt, is het handig om te weten wat de stijl of de specialisatie van deze professionals is. Als je hoofdredacteur van de Donald Duck bent, heb je niet veel aan iemand die hyperrealistische portretten maakt. Dit is een eenvoudig voorbeeld van een filter, maar zo kan er op talloze manieren een goede selectie worden gemaakt tussen kandidaten die in een fractie van een seconde misschien hetzelfde lijken te kunnen. Dat scheelt een hoop zoekwerk.
De menselijke kant van recruitment marketing
Hoewel software en goede selectie kan maken, heeft recruitment marketing ook een menselijke kant. De banenwerver zal als tussenpersoon optreden tussen werkgever en werknemer. Daarvoor is het belangrijk dat die dat contact in goede banen leidt. Hij zal beide partijen moeten leren kennen. Daarvoor moet hij goed kunnen luisteren en onderhandelen. Deze vorm van marketing is dus een mix van werken met digitale middelen en mensenwerk.
Vond je deze blog leerzaam? Kijk dan hier voor meer informatieve blogs.