Iedereen heeft ooit wel al eens een relatiegeschenk ontvangen. De aanhoudende populariteit heeft het hele proces zelfs een beetje een oubollig imago aangemeten. Een foute indruk want een relatiegeschenk is ook vandaag de dag nog altijd een ontzettend effectieve marketingtool. Nu de feestdagen en de tijd van de relatiegeschenken er weer aankomt is het een mooi moment om dat even van naderbij te bekijken. Wat maakt een relatiegeschenk nu net zo krachtig? Wat is een goed relatiegeschenk?
Een kleine greep uit de voordelen
Een relatiegeschenk lijkt soms een dure grap. Dat is echter enkel het geval wanneer je de effectiviteit ervan compleet uit de vergelijking haalt. Een paar goedgekozen relatiegeschenken zijn een stuk kosten-effectiever dan pakweg een advertentiecampagne. Eerst en vooral hebben ze een veel langere levensduur en bovendien is een creatief opgevat relatiegeschenk in onze gedigitaliseerde wereld een potentiële like-bom. Je combineert in essentie een groot bereik met een grote emotionele waarde. Net omdat er een persoonlijke toets aan het cadeau verbonden is heeft het een sterke emotionele impact op de ontvanger. Komt daar nog eens bij dat je met een relatiegeschenk exact bereikt wie je wilt bereiken. Een advertentie, folder, een opendeurdagen, mailings, … bereiken vaak een zeer ruime groep met een lage conversieratio. Met een relatiegeschenk kies je voor een direct en persoonlijk contact.
Enkele tips voor relatiegeschenken
Wat is dat nu exact een goed relatiegeschenk? Dat is in de eerste plaats een geschenk dat bij jouw doelgroep en bij jouw bedrijf past. Probeer je vooral niet te hip te presenteren als je in een vrij formele sector te werk bent. Marketing die niet klopt met het bedrijfsimago, Dat doorprikt elke consument in een paar seconden als een fabeltje. Bepaal ook op voorhand wie welk geschenk krijgt. Trouwe klanten die al jaren over de vloer komen presenteer je vanzelfsprekend een knapper en duurder geschenk dat iemand die voor de eerste keer komt kijken.
Een concreet voorbeeld?
Wil je rond de feestdagen even in het algemeen de banden met jouw klanten en relaties aanhalen? Stuur dan bijvoorbeeld een gepersonaliseerde chocoladeletter met logo rond. Een persoonlijke toets die de ontvangers vast en zeker kunnen waarderen. Tenslotte is iedereen toch gek op chocolade? Jouw beste klanten? Die verwen je extra met bijvoorbeeld een paar flessen goede wijn bij de chocolade. Het relatiegeschenk goed gebruiken bij de juiste doelgroep? Dan is het een promotiemiddel dat zijn gelijke niet kent.