Potentiële klanten maken vaak digitaal kennis met een bedrijf. Als ondernemer doe je er dan ook goed aan om te investeren in een goede website en online marketing. Toch is het ook nog steeds erg belangrijk om je bedrijf offline goed te presenteren. Met (ook) een mooie uitstraling van je bedrijfspand onderscheid je jezelf in een wereld waarin de focus op digitalisering ligt. Na een online kennismaking, is de uitstraling van je bedrijf een tweede indruk. Hoe je dit onderdeel van offline marketing aanpakt, vertellen we je hier.
Huisstijl en kleurgebruik
Het komt erg professioneel over als de huisstijl van je onderneming terug komt in alle communicatiemiddelen die je gebruikt, zoals in je briefpapier, folders of onderschrift van e-mailberichten. Je kunt je huisstijl echter ook terug laten komen in je bedrijfspand. Dit kan door gebruik van je logo of door overeenkomstige kleuren en/of vormen in decoratiemateriaal. Zo maak je het pand waarin je gevestigd bent onderdeel van de identiteit van je bedrijf.
Herkenbaarheid vergroten
Met elementen uit je huisstijl versterk je je merk. Een strak en goed verzorgd bedrijfsnaambord hoort daar uiteraard bij, eventueel met hierop of eronder een beschrijving van je werkzaamheden of diensten. Kijk eventueel ook naar de mogelijkheid van belettering op de ramen, een nette vlag aan de gevel of een uitnodigende mat voor de deur. Je bedrijfspand fungeert op deze manier als marketingtool en het vergroot je herkenbaarheid.
Verlichting en kleurgebruik
Vergeet ook niet aandacht te besteden aan het gebruik van verlichting. Een spotje laat bijvoorbeeld de bedrijfsnaam op de gevel meer opvallen en zorgt voor een eigen signatuur tussen andere bedrijfspanden. Ook goed kleurgebruik kan veel doen voor je uitstraling. Kleuren zijn gekoppeld aan associaties. Haal daar je voordeel uit door goed na te denken wat er bij jouw doelgroep en bij jouw werkzaamheden of diensten past.
Een mooie entree met planten
Welke stijl je ook uit wil dragen met je bedrijf: planten bij de entree, bijvoorbeeld aan beide zijden van de voordeur, zijn sowieso een goede keus. Mooie planten zijn altijd sfeervol en, mits goed onderhouden, een positieve blikvanger. Het is een kleine investering voor een groot resultaat en een welkom gevoel voor je klanten. Als je geen tijd of zin hebt om met de verzorging van planten bezig te houden kun je ook kiezen voor duurzame kunstplanten voor buiten. Deze blijven in alle weersomstandigheden mooi en groen.
Schoon en opgeruimd
En dan nog een laatste belangrijke tip. Je kan nog zo goed je best doen, maar je inzet werkt averechts als je bedrijfspand of de directe omgeving daarvan niet netjes is. Ook dat is offline marketing. Veeg daarom regelmatig de stoep schoon, verwijder eventueel onkruid en was de beglazing, de kozijnen en de voordeur. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken!