Wanneer u door (potentiële) klanten gevonden wilt worden via Google, is het belangrijk om u te verdiepen in Search Engine Optimization. SEO is een methode om beter te scoren in de Google ranking en daardoor met uw website hoger in de lijst met zoekresultaten getoond te worden. Dit vergroot de kans dat mensen die informatie of een product zoeken úw website bezoeken. SEO bestaat uit verschillende onderdelen die het voor Google duidelijk maken wat het onderwerp is van uw website, wat uw site te bieden heeft en wat de belangrijkste pagina’s op uw website zijn. Zo kunnen zij een betere inschatting maken van de relevantie van uw webpagina en deze rangschikken tussen de andere relevante zoekresultaten.
Linkbuilding
Eén van de belangrijkste methoden van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Door het creëren van links naar uw webpagina’s wordt het onderwerp en de structuur van uw website duidelijker voor Google. Daarnaast zorgt het verkrijgen van veel links naar uw website ervoor dat Google uw site als belangrijk bestempeld. Dit werkt uiteraard alleen met relevante links, het gaat bij linkbuilding om kwaliteit over kwantiteit. Linkbuilding is op te delen in twee onderdelen; interne en externe links. Wanneer je dit allemaal te lastig vind, kun je ook kiezen om linkbuilding uit te besteden.
Interne linkbuilding
Interne links houden in dat u binnen uw eigen website links creëert naar pagina’s die het belangrijkst zijn op uw site. Indien de homepage de belangrijkste informatie bevat is het dus slim om op (bijna) elke pagina een link te maken naar die pagina. Zo wordt het voor Google duidelijk dat dit een belangrijke pagina is op uw website en wordt het duidelijker wat uw website te bieden heeft.
Externe linkbuilding
Externe links zijn links naar uw webpagina vanaf een andere website. Wanneer veel externe websites naar uw website refereren dan ziet Google uw site als meer relevant dan wanneer dit niet gebeurt. Externe links moeten wel kwalitatief zijn, een link op een site met een geheel ander onderwerp heeft minder waarde dan een website die qua onderwerp te linken is aan dat van u. Het kan zeker helpen om u in te schrijven bij online bedrijvengidsen, zo creëert u een snel een relevante link naar uw eigen website. Een andere optie is bloggen over relevante onderwerpen, wanneer anderen deze blogs delen via social media of op hun eigen website verwijzen naar uw blog dan genereert dit automatisch een link naar uw webpagina.
Linkprofiel
Een kwalitatief en relevant linkprofiel is belangrijk, u heeft dan links naar uw website vanaf verschillende soorten websites. Denk bijvoorbeeld aan partnerwebsites, social media en startpagina’s. Daarnaast is het van belang dat de anchor tekst klopt met de inhoud van de link, het stukje tekst waar een bezoeker op klikt komt dan overeen met waar de pagina naar linkt. Een goedgekozen strategie voor een linkprofiel kan u zeker helpen om uw website beter te laten scoren in Google.
Wil je toch eens meer lezen over waarom linkbuilding echt werkt? Lees dan ook dit artikel.
Bron: www.Softwaremagazine.nl