Onder jongeren is het een behoorlijke rage, zeker onder degenen met een bovengemiddelde computerkennis: het zelf maken van een gave game. Om een game te maken kun je natuurlijk niet zonder kennis van programmeertalen en heb je veel computerkennis nodig. Veel jongeren beheersen deze vaardigheden vandaag de dag. Maar stel dat je game eindelijk af is, dan wil je natuurlijk ook een groot bereik hebben. Bijna elke gameontwerper wil zijn of haar computerspel graag in de markt zetten om deze te verkopen en winst te maken. Maar hoe pak je game marketing precies aan? In dit artikel zetten we de belangrijkste tips om jouw game te promoten op een rij!
Een goede tactiek qua game marketing is om jouw game te streamen op Twitch. Dit streamingplatform is sinds enkele jaren zeer populair geworden. Op elk willekeurig tijdstip bevinden zich op het platform circa 1 miljoen bezoekers! Zorg ervoor dat je een goed werkend en perfect ondersteunende gear hebt, zodat je jouw game op Twitch kunt streamen. Zorg voor een kwalitatief goede camera, een computermicrofoon en natuurlijk een goed werkende gamecomputer. Heb geduld om viewers en volgers te krijgen. Er zijn gamers die tot wel 40.000 kijkers hebben via Twitch. Je kunt met veel kijkers aanzienlijk wat geld verdienen via advertenties die op jouw kanaal getoond worden. Ook is er een optie via Twitch om donaties te ontvangen van fans van jouw game.
Ga vloggen over jouw game op YouTube
Een andere methode om aan game marketing te doen, is door te beginnen als game vlogger op YouTube. Speel je eigen game en film dat, zodat volgers geïnteresseerd raken in jouw spel. Ook bij het beginnen met vloggen op YouTube geldt dat je geduld moet hebben en van de lange adem moet zijn. Het mooie van YouTube is dat je kan streamen, terwijl je jouw computerspel speelt. Het verdienmodel van YouTube is dat je advertenties kunt plaatsen en bij veel views geld kunt verdienen.
Promoot jouw game via diverse sociale media
Als je een game hebt gemaakt, kun je die (naast bovenstaande opties en niet in plaats van) ook promoten via sociale medianetwerken als Twitter, Facebook, TikTok en dergelijke. Gebruik goede hashtags om jouw game onder de aandacht van gameliefhebbers te brengen. Volg op Twitter en Facebook de meest fanatieke gamers en bouw zo jouw netwerk uit. Als je een echt goede game hebt ontwikkeld, blijven resultaten niet uit. Houd vol en geeft niet te snel op!